Laten we het eens hebben over SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Door de jaren heen heeft deze tak van sport een flinke transformatie ondergaan. En hoewel sommigen van ons nog een klein beetje zijn blijven hangen in "prehistorische" SEO-praktijken, staat de ontwikkeling van zoekmachineoptimalisatie nooit stil. Ik neem je mee in mijn kijk op de evolutie van SEO.
De hele trukendoos
Och man, wat ben ik blij dat we niet meer leven in een tijd waarin je maar zoveel mogelijk keywords in je teksten stopt om goed gevonden te worden. En laten we eerlijk zijn: veel klanten denken dat SEO vandaag de dag nog steeds draait om je teksten volproppen met zoekwoorden-verrijkte-vultaal.
En de trukendoos zat eerder vól met dit soort technieken. Een koud kunstje, zou je denken. En dat was het ook, in veel teksten zat echt geen ziel meer. Keyword stuffing draaide uit op keyword spamming en de zoekmachines werden van alle kanten gemanipuleerd, alleen maar om hogere rankings te krijgen. Het resultaat? De kwaliteit van websites dook de diepte in en een goede gebruikservaring was ver te zoeken. Maar: de website stond wel lekker bovenaan in Google.
E-E-A-T
Gelukkig zijn de algoritmes steeds beter in staat om dit soort "Black Hat SEO-technieken" op te sporen en de websites die deze technieken hanteren op hun falie te geven. Dat plekkie bovenaan in de zoekmachines kun je wel vergeten ;-).
Wat moet je dan wél doen? Knoop E-E-A-T voor eens en voor altijd in je oren. Experience, Expertise, Authoritativeness & Trust is de way to go; dit was begin van dit millennium zo en is anno 2024 nog steeds even actueel. Laat zien dat je weet waar je het over hebt, laat zien dat anderen dat ook weten en zorg dat je dichtbij jezelf (of je merk) blijft in alles wat je doet. De gebruikservaring staat hierbij voorop, je verkoopt tenslotte een product of dienst om het leven van je klant een beetje beter of gemakkelijker te maken. Klant is koning!
Met de beste intenties
SEO draait niet meer alleen om het gebruiken van de juiste zoekwoorden in je tekst. Het begrijpen van de intentie achter de zoekopdracht van jouw klant is net zo goed belangrijk. Zoekt jouw doelgroep naar informatie? Willen gebruikers iets aanschaffen of zijn ze op zoek naar een product of dienst in de directe omgeving? Het is belangrijk om deze zoekintentie in je achterhoofd te houden wanneer je content maakt. Zo sluit je namelijk zoveel mogelijk aan bij de wensen van jouw klant. En je weet het hè: klant is koning!
Aansluiten bij de zoekintenties van de gebruiker is cruciaal om hoog te kunnen ranken in de zoekmachines. Kun je het zoekwoordenonderzoek dan over boord gooien? Dat zou ik niet doen. Zoekwoorden zijn nog steeds de basis van een zoekopdracht van de gebruiker. Daarbij bieden de meeste (betaalde) SEO-tools je ook inzicht in de zoekintentie van die gebruikers.
Zonder AI geen toekomst
De nieuwe AI-versie van Google maakt langzaam z'n intrede: Google Search Generative Experience (SGE). Met SGE wil Google steeds meer directe antwoorden geven op zoekvragen, in plaats van een lijst met zoekresultaten te weergeven zoals we die al jaren kennen. SGE gaat er ongeveer zo uit zien als de AI-gegenereerde antwoorden die Bing al langere tijd geeft.
Met SGE krijg je als gebruiker niet alleen de mogelijkheid om hele vragen te stellen aan Google -hier lachte ik mijn ouders vroeger om uit-, maar ook om binnen de zoekmachine verder te babbelen met AI over de gestelde vraag. In de praktijk vinden gebruikers met deze nieuwe functionaliteit steeds vaker de nodige informatie direct in de SERP (zoekmachine resultatenpagina).
Betekent dit het einde van SEO?
Wat betekent dit voor je SEO? Want als AI alle informatie toch overal vandaan plukt, dan maakt het toch geen bal uit hoe hoog jouw website in de rankings staat? En waarom zou je al die moeite doen als er nooit meer iemand op je website klikt?
Goed nieuws: als het goed is kun je in SGE straks "gewoon" doorklikken naar de links achter de informatie. En met een beetje boerenverstand kunnen we allemaal wel bedenken dat de AI-bot waarschijnlijk de meest relevante informatie in SGE laat zien. En wat is de meest relevante informatie voor jouw doelgroep, denk je? Precies ja. Jouw product of dienst, jij richt je tenslotte al jaren op E-E-A-T.
Wil je met jouw SEO van de toekomst aan de slag? Neem contact op.